Sunday 17 February 2013

KAPIT DAN SUNGAI RAJANG

Haluan dan Laluan

Salam sejahtera kepada semua pembaca blog RJ. RJ ucapkan 'terima kasih' setingg-tingginya kepada pembaca RJ yang sudi singgah kat blog RJ ini. Selama kira-kira setahun saya berkhidmat di kawasa Kapit ini, banyak juga pengalaman dan memori yang saya dapat selama tempoh tersebut. Sesungguhnya, tempat ini sungguh tenang dan penuh dengan adat dan tradisi. 

Seperti pada post2 yang dahulu, Kapit hanya boleh dihubungi dengan jalan air sahaja (setakat ini). Apabila sampai di kawasan kapit. Pengangkutan utama ke kawasan pedalaman lain (rumah2 panjang) iaitu dengan perahu panjang @ bot. 

Kawasan-kawasan di pedalaman kapit majoritinya dihubungi dengan sungai-sungai kecil daripada cawangan sungai utama iaitu Sungai Rejang dan Sungai Baleh. Selain daripada bot, alternatif lain adalah express yang hanya akan berangkat dari pasar Kapit pada pukul 1130 pagi. 

Saya secara peribadinya saya amat kagum dengan kawasan ini sungguhpun terdapat banyak kawasan pedalaman lain di Sarawak khasnya; masing2 ada kelebihannya. 

pengangkutan utama ke kawasan pedalaman sungai di Kapit

RJ:)

No comments:

Post a Comment