Wednesday 13 February 2013

LAGENDA SANTUBONG




SANTUBONG...LAGENDA SARAWAK

Gunung Santubong , foto ini diambil ketika saya berkunjung ke pantai pasir pandak tidak jauh daripada kawasan pantai damai santubong..
Salam. RJ kali ni nak share serba sedikit tentang kisah lagenda Puteri Santubong. Segala cerita dan kisah lagenda ini terpapar dalam lirik lagu Puteri Santubong iaitu sebuah lagu rakyat Sarawak.

Oh……
Puteri Santubong,
Sejinjang sayang,
Kisah lama, Zaman mensia maya.

Puteri Santubong, Puteri Sejinjang,
Penjaga gunung Negeri Sarawak,
Manis sik ada dapat dilawan,
Anak dak Dewa turun kayangan.

Oh……
Santubong puteri bertenun kain malam,
Oh……
Sejinjang puteri menumbuk padi siang.

Satu hari nya dua kelahi,
Beranuk anuk sik renti-renti,
Seorang madah dirik bagus agik,
Seorang sik ngalah walau sampai ke mati.

Udah lejuk nya duak kelahi,
Lalu bertukuk nya duak puteri,
Sejinjang mengayun aluk ke pipi,
Tebik Santubong sampai gituk ari.

Tapi Santubong membalas juak,
Lalu ditikam batang belidak,
Sampei terkena Sejinjang kepala,
Lalu bertabor jadi Pulo Kera.

Kisah Santubong, kisah Sejinjang,
Asal berkawan jadi musuhan,
Kinik tuk tinggal jadi kenangan,
Pakei ingatan sepanjang zaman.

(kelaka sarawak) yalah tek, ngekot nok dalam lirik lagu tok, mcm ya lah kisah nya duak tok mensia marek. Masin2 x maok kalah, sorang madah nya kacak, sorang gik sik maok ngalah, ujong2 lalu kelaie nya duak. Asal nya duak dari kayangan, tapi banyak versi kisah tok, tapi benda tok jadi kenangan ajak lah..coma kita sik tauk cerita sebenar-benarnya. 

Puteri Santubong dan Sejinjang tok kelaie kotan nak berebut sapa paling kacak. Sejinjang maluk nukuk santubong makey alu padi ya lalu tebik muka nya, kinek tok jadi Gunung Santubong. Si santubong tek balas balit ngayun nya batang belidak ya kenak palak sejinjang bederey jadi pulo kerak. (taburan pulau di sekitar peraiaran santubong). Giya cerita nya lah, mun ngekot lirik lagu ya.

(diterjemah) berdasarkan lirik lagu rakyat tersebut, begitulah cerita/kisah ini zaman dahulu kala. kedua-dua orang puteri ini masing2 tidak mahu mengalah. Masing2 mengaku dia yang lebih cantik. Kedua-dua orang puteri ini asalnya dari kayangan jika berdasarkan kisah itu, tetapi terdapat banyak versi kisah santubong ini dan kisah yang sebenarnya tidak diketahui.

Dipendekkan cerita, santubong dan sejinjang bergaduh disebabkan masing2 mengaku dialah yang paling cantik. Mereka berdua bergaduh sehingga menyebabkan santubong retak pada pipi dan wajah nya dan keretakan tersebut terserlah pada kewujudan gunung santubong sehingga kini. Namun, santubong tidak mahu mengalah dengan membalas balik perbuatan sejinjang sehingga menyebabkan kepala sejinjang berderai dan berterabur menjadi gugusan pulau kecil yang terletak dikawasan perairan santubong sehingga kini.

Gunung santubong dikatakan terjadi daripada retaknya wajah puteri tersebut akibat pergaduhan dengan sejinjang

Tetapi kisah ini cuma menjadi kenangan dan ingatan untuk tatapan warga dan generasi kini. Sekian.

RJ :)
*maaf sekiranya terdapat kesalahan bahasa dsb. 

 

No comments:

Post a Comment